Selasa, 16 Ogos 2011

Sidang Dun Zambry 3 jam tak hebat.. Sidang Dun Azizan lagi hebat..!!

Sudah laa Pakatan Rakyat terutama PAS sembang sedap tapi bila kena kat negeri hangpa perintah senyap jaa tak ada sapa nak komen pon..siap angguk kepala lagi tanda setuju... nuuu cuba pie tanya Azizan lama mana sidang DUN yg depa buat kat Kedah lagi Pendek dari negeri Perak buat...bukan kata 3 jam atau 2 jam depa buat cuma 1jam Setengah  jaaa lagi pendek dari hangpa dok hingaq nie.....

Pemimpin Umno BN takut bahas, sidang DUN Perak cuma 3 jam

Oleh Sidiqin Omar

PERAK: Ketakutan pemimpin Umno Barisan Nasional (BN) berbahas terserlah apabila parti pemerintah itu memendekkan tempoh sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) dari dua hari kepada tiga jam, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teja, Chang Lih Kang.

"Sidang ini patut menjadi tempat menilai prestasi kerajaan negeri tetapi apa yang boleh dibuat dalam tiga jam? Ini helah Speaker dan Menteri Besar yang takut untuk berbahas dengan Adun Pakatan Rakyat.

"Ia sepatutnya berlangsung dua hari tetapi dipendekkan kepada satu hari, dan dalam satu hari hanya berlangsung selama tiga jam,"  katanya kepada KeadilanDaily, hari ini.

Sidang DUN itu dijadualkan berlangsung dua hari tetapi ditamatkan kira-kira jam 2 petang hari ini.

Malah, Lih Kang berkata, sidang DUN itu menyaksikan Speaker, R Ganesan bersikap tidak demokratik apabila memadamkan mikrofon Adun Pakatan Rakyat sepanjang perbahasan dan menggantung Adun Titi Serong, Khalil Idham Lim.

"Ini tidak adil kepada rakyat negeri Perak. Wakil rakyat dipilih untuk melaksanakan amanah dan tanggungjawab tapi dinafi untuk berbuat demikian," katanya.

Adun Kuala Kurau, Yunus Jamhari pula menyifatkan sidang DUN kali ini semata-mata untuk memenuhi syarat minimum sidang DUN.

"Menurut amalan DUN Perak, satu sidang Dewan Undangan Negeri perlu diadakan tidak lebih dari 6 bulan. Kali terakhir ialah pada April 2011 dan akan datang pada November 2011.

Terdahulu, Adun Pakatan Rakyat keluar dewan membantah pengendalian sidang DUN yang banyak kepincangan dan pelanggaran undang-undang.

Antara isu yang dibangkitkan Adun Pakatan Rakyat ialah penyelewengan projek Teluk Rubiah dekat Manjung berikutan sebuah syarikat bermodal RM100 diberi konsensi menjalankan projek bernilai RM5.2 billion.

Hanya selepas laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dibuat, modal syarikat baru itu ditambah kepada RM5 juta. Justeru, Pakatan Rakyat Perak membuat laporan polis mengenainya.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=18870

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

krajaan perak yg ada skrg ni pnyamun.dr speaker,MB smpai ke exco smua pnyamun.dok nk plingkup org mlayu ckup pndai.msa pkatan di btal kn pembinaan pasaraya Maidin dlm gugusan Manjoi.la ni dia org buka blik.pniaga kcil di kpg ni pkat gulung tikar bantal le bla pasaraya ni mula beroperasi