Ahad, 26 Februari 2012

kenduri puak SIAM pulun pie... mai kenduri puak MELAYU haram tak mai langsung.

oleh AnakKedah007

Tu dia nampaknya rakyat kawasan Pendang sudah mula COP akan PM Najib bahawa beliau sebagai pembohong dan sanggup tak mai kenduri Rakyat di Taman Sri Pendang kerana nak terpa pie kenduri dengan puak SIAM di Kalai sana....

Dengar kata berbiji-biji BAS mai kat taman tuuu sebab nak raikan pemimpin besaq negara... namun semuanya menjadi kuah basi sahaja sebab Najib tak jadi mai...

Gua di fahamkan bahawa majlis kenduri tu anjuran MAN BEDOL & TOKEY SADA si AZMI DIN.. almaklumlah depa nie dok intai salah satu seat kerusi di Parlimen Pendang... sorang target parlimen dan sorang target dun....

tapi nak buat camna gua tengok macam dua-dua tu Najib tak suka... bukan apa jika suka tentu di singgah punya...sebab nama Kenduri Rakyat....tapi nampaknya pie kat RAKYAT SIAM sana... bukan RAKYAT MELAYU...... INI semua sebab BN PENDANG amat memerlukan undi kaum SIAM sebab undi mereka Undi penentu dan undi MELAYU nie tak pie makan kenduri pun tak apa dah depa akan pangkah punya pilihanraya nanti...

jadi sedaq-sedaq laa nooo orang melayu kot Pendang tuuu undi hangpa dok taraf mana.....DEPA TAK JAGA HATI HANGPA PON........

UTUSAN...

Nasib masyarakat Siam terus dibela

PENDANG 25 Feb. - Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan bahawa kerajaan akan terus membela nasib masyarakat Siam di negara ini sebagai menghargai sokongan mereka kepada Barisan Nasional (BN).

Sejajar dengan status mereka sebagai bumiputera, Perdana Menteri berkata, kerajaan akan sentiasa memastikan masyarakat itu mendapat apa saja kemudahan seperti diperuntukkan kepada golongan bumiputera lain.

"Kerajaan telah mengiktiraf masyarakat Siam adalah golongan bumiputera dan akan memastikan mereka mendapat keistimewaan seperti golongan bumiputera lain," katanya ketika merasmikan Sekolah Bahasa Siam di Watt Siam Titi Akar di sini hari ini.

Turut hadir isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom; Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung; Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah dan Timbalannya, Datuk Mukhriz Mahathir dan Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Boon Som Inong.

Najib menambah, demi memastikan kebajikan masyarakat itu terjaga kerajaan juga akan mengkaji sebarang masalah yang dihadapi mereka dari semasa ke semasa.

"Kerajaan sangat menghargai sokongan masyarakat Siam kepada BN pada pilihan raya umum lepas. Ini bukan retorik politik, tetapi saya mempunyai perangkaan kerana statistik menunjukkan lebih 80 peratus masyarakat Siam di kawasan ini mengundi BN walaupun di sebalik tsunami politik yang melanda ketika itu," katanya lagi.

Dalam pada itu, kunjungan kali kedua Perdana Menteri ke Wat Titi Akar dekat sini turut bersama khabar gembira apabila mengumumkan peruntukan RM500,000 bagi pentadbiran Sekolah Bahasa Siam yang dikendalikan secara persendirian oleh sami dan sukarelawan masyarakat itu.

Menurut beliau, peruntukan tersebut sebagai menghargai usaha masyarakat Siam di negeri ini memulihara budaya dan bahasa mereka.

Menurut Perdana Menteri lagi, kerajaan sentiasa menyokong usaha golongan tersebut memulihara bahasa ibunda yang disifatkan sebagai salah satu usaha mempertahankan jati diri mereka.

"Kita amat bertuah apabila menjadi warga Malaysia dan menjadi rakyat yang boleh mengamalkan kepercayaan masing-masing walaupun Islam menjadi agama rasmi dan bahasa kebangsaan adalah bahasa Malaysia.

"Sekiranya masyarakat Siam ingin memupuk jati diri budaya mereka melalui bahasa, ia bukan satu perkembangan yang menghairankan. Kerajaan tidak menyekat usaha ini selagi ia tidak memudaratkan negara," katanya.

Tiada ulasan: