Khamis, 23 Oktober 2014

Jangan cepat label buruk & tuduhan berat kepada seseorang cepat sangat..!!

JANGAN CEPAT LABEL BURUK DAN TUDUHAN BERAT KEPADA SESEORANG

http://1.bp.blogspot.com/-QDW4QPZdcLk/URzYFTk7k0I/AAAAAAAADOY/Wg5NPsptvb4/s1600/dunia.jpg 

Masyarakat kita perlu dididik agar TIDAK CEPAT menuduh seseorang yang berbeza dengannya dengan tuduhan yang berat seperti Kafir, Liberal, Syirik, Bid'ah, Wahhabi, Ahbash, Khawarij, Sesat, Mujassim, Munafiq, Hina Islam, Persenda hukum, cabar Allah swt, Hina Nabi s.a.w dan yang sepertinya TANPA punyai bukti jelas.

Malah jika ada bukti pun, masih sangat perlu meneliti konteks percakapan, perbuatan dan tulisan itu.

Bukan itu sahaja, malah perlu juga meneliti faktor kesilapan tidak sengaja seperti salah cetak, tersalah tulis, tersalah catat, media tersalah quote dan mungkin hasil kurang ilmu & kefahaman dan bukan sengaja ingin berniat jahat.

Kebodohan itu tidak aib jika mereka sanggup belajar TETAPI si bijak yang mencerca si bodoh itulah sangat aib.

Masyarakat yang mudah melabel dan menuduh dengan tuduhan berat pasti akan sentiasa hidup dalam stress. Hari ini kita boleh menuduh seseorang dan bergembira dengan 'label buruk' itu, kelak nanti pasti 'label buruk' yang lain pula menimpa kita..tatkala itu akan dirasakan pedihnya.

Sukar dibayangkan bagaimana seorang yang mengaku ilmuwan atau pendakwah ke arah Islam, kebenaran dna kebaikan tetapi sangat mudah membuat gelaran membenci, mengutuk, menghina. bagiaman mereka nak menarik mad'u kepada mereka dengan sifat itu???

Banyak sungguh dalil dalam hal ini, cuma tidak mahu memanjangkan status ini. Lihatlah ayat Al-Hujurat ayat 11. dan juga hadis nabi

Sahabat-sahabat yang dikasihi, Rasulullah bersabda :

ادرؤوا الحدود عن المسلمين ما استطعتم فإن كان له مخرج فخلوا سبيله , فإن الإمام أن يخطئ في العفو خير من أن يخطئ في العقوبة

Ertinya : Tolaklah (wahai hakim) pensabitan hukum hudud dari muslimin selagi kamu mampu, sekiranya di sana terdapat jalan keluar maka bebaskanlah dia, kerana sesungguhnya seorang pemimpin yang tersilap dalam memberikan kemaafan (tidak jatuh hukuman), LEBIH BAIK dari yang tersilap (dalam mengenakan hukuman kepada yang tidak bersalah)” (Riwayat Ibn Majah, kitab al-Hudud, no 5004, At-Tirmizi, kitab al-Hudud, no 1424)

Bayangkan tindakan Umar al-Khattab :

أتي عمر رضي الله عنه بامرأة قد حملت فادّعت أنها أكرهت فخلى سبيلها

Ertinya : Pernah dibawakan kepada Umar Al-Khattab seorang wanita yang mengandung tanpa nikah, wanita tersebut mendakwa ia dipaksa (dirogol) maka Umar terus membebaskan wanita terbabit (dari hukuman hudud) ( Riwayat Al-Baihaqi, 8/235)

Imam Ibn Qudamah pula menjelaskan terdapat yang mentakwilkan wanita tersebut hamil bukan disebabkan zina dan persetubuhan tetapi adalah disebabkan dimasukkan mani lelaki tersebut ke dalam kemaluannya. (Al-Mughni, 1/193)

Semuanya ini sepatutnya memberikan kefahaman kepada para ustaz/ah, ilmuan dan ramai agar jangan tergesa-gesa melabel, men‘cop’ dan menganggap seseorang yang berbeza pendapat dengannya.

Dr Zaharuddin Abd Rahman
Presiden MURSHID

2 ulasan:

Binasa Pemfitnah berkata...

berbeza sgt dgn cara umno memfitnah anwar. seboleh2nya hendak dihapuskan anwar itu walaupun kes sgt pincang.

kpd mahdey dan pemfitnah semua, semuga Allah menyiksa kamu semua dgn pedih dunia dan akhirat. tiada maaf bagi mu.

Rambo berkata...

dlm PAS juga harus wala pada hadith ini. budaya melabel jg semakin hebat dlm PAS seolah2 PAS mengakui mereka hanya parti islam nama saja.

anwarinas, golongan liberal, pengkhianat, barua, munafik, adalah label2 yg tersebar dlm PAS.

yg sedihnya dlm PKR dan DAP takde pulak label Hadirinas atau Kitsiangrinas.

Nampak sgt ada golongan bencikan anwar dalam PR kerana cemburu lantas dituduh pula PKR secular.

mcmlah umno itu sgt islam maka berbaik dgn umno menjadi pilihan PAS lebih dpd rakan2 PR.

mungkin PAS nk back to basic lah... kembali menjadi parti kampong tok2 lebai. bicara bab haid dn nifas dan hokum peluk anjing semata2.

silakan lah. its ur choice, bukan salah anwar.